oprogramowanie pod sklep internetowy

Jakie oprogramowanie pod sklep internetowy?

Internet stał się nieodłącznym elementem naszego życia codziennego. Dla niektórych jest jedynie formą spędzania wolnego czasu, a dla innych może stać się ogromnym narzędziem wspierającym prowadzenie biznesu. Popularność zyskała również sprzedaż internetowa, która z dnia na dzień rośnie w siłę. Statystyki mówią o tym, że coraz więcej kupujemy online, dlatego też jest to segment, który ciągle kwitnie i ewoluuje, a tym samym nadal nie jest przesycony. Decydując się na założenie sklepu internetowego, musimy zadać sobie szereg pytań. Jednym z najważniejszych jest to, z jakiego oprogramowania sklepu internetowego zamierzamy korzystać. Jest to kluczowa kwestia, od której zależy powodzenie naszego biznesu.

Dowiedz się, w jaki sposób dokonać najlepszego wyboru.

Na rynku istnieje dziesiątki systemów umożliwiających prowadzenie sklepu internetowego, które fachowo nazywane są systemami zarządzania treści e-commerce. Odpowiednie oprogramowanie umożliwia nam zarządzanie produktami i magazynem, sprzedaż, dostawy i wiele innych rzeczy. Musimy wiedzieć o tym, że każda platforma ma swoje wady i zalety dlatego, zanim wybierzemy tę właściwą, musimy zastanowić się nad tym, która z nich spełni nasze oczekiwania.

Decydując się na założenie sklepu internetowego, warto zadać sobie kilka podstawowych pytań:

  1. Jak wygląda profil potencjalnego klienta?
  2. Jakim budżetem dysponujemy?
  3. Na jaką skalę chcemy prowadzić biznes?
  4. Jakie mają być możliwości systemu?
  5. Jakim czasem dysponujemy?

Do dyspozycji mamy dwa warianty oprogramowania pod sklep internetowy— abonament lub licencja — oraz trzy rozwiązania.

Wybór modelu oprogramowania

Platformy e- commerce dzielimy na:

  • Platformy dedykowane – nazywane często pudełkowymi. Tworzone są od podstaw na potrzeby zamawiającego. W tym wypadku mamy wpływ na wszystkie elementy systemu, jednak opcja ta jest niezwykle kosztowna, dlatego decydują się na nią jedynie większe sklepy, dla których gotowe rozwiązania są niewystarczające.
  • Model SaaS – dostępny w systemie abonamentowym, zależnie od trybu, który wybierzemy, płatności odbywają się – miesięcznie, rocznie lub jednorazowo. Nasz sklep zainstalowany jest na serwerze zewnętrznym. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania nie musimy dbać o jego dobry stan ani instalować oprogramowania, które dostarczane jest za pomocą chmury obliczeniowej. Podstawową zaletą jaką posiada oprogramowanie sklepu na abonament jest bardzo niski koszt rozpoczęcia działalności, a także fakt, że za aktualizacje oprogramowania i dostosowanie go do naszych wymagań odpowiada dostawca usługi. Do dyspozycji mamy kilka pakietów, które wpływają na dostępne funkcje i parametry. Wadą korzystania z tego modelu jest przede wszystkim ograniczony wpływ na oprogramowanie. Model SaaS możemy bezproblemowo przetestować i dopiero w przypadku naszego zadowolenia, skorzystać z usług przez określony okres.
  • Open Source – jest to model oprogramowania dostępny w wersji darmowej. Zanim zdecydujemy się na ten wariant, musimy już wcześniej korzystać z usługi serwerowej, uprzednio za nią płacąc. Jest ona niezbędna do umieszczania na niej plików. Olbrzymią zaletą tej platformy jest nieograniczona możliwość ingerencji w oprogramowanie, natomiast wadą to, że sami musimy zadbać o aktualizację oprogramowania, co znacząco wpływa na wysokie koszty usługi. Co więcej, jeżeli mamy zamiar korzystać z platformy Open Source musimy dysponować podstawową wiedzą z tego zakresu. Zbyt duże i nieodpowiednie modyfikacje mogą wpłynąć na to, że nasz system narażony zostanie na ataki.

Przykłady platform e-commerce

Sky-Shop.pl

Idealne rozwiązanie do prowadzenia sklepu internetowego, dropshippingu, a także prowadzenia sprzedaży na Allegro. Wyposażona w kreator szablonów wykonanych w technologii RWD, co pozwala na jego automatyczne dopasowanie do urządzeń mobilnych. Platforma charakteryzuje się wysoką jakością obsługi klienta, poprzez bezpłatną pomoc eksperta uzyskaną telefonicznie lub drogą mailową. Dodatkowym atutem jest posiadanie wszystkich funkcji niezbędnych do prowadzenia biznesu, takich jak integracja z porównywarkami cen, kurierami, Allegro, Ebay, systemami księgowymi, systemami płatności, ERP, a także z 273 hurtowniami, co zapewnia możliwość aktualizacji produktów nawet 8 razy na dobę. To wszystko dostępne jest w cenie abonamentu, a dodatkowo mamy możliwość skorzystania z 14 dni darmowego okresu próbnego.

PrestaShop

Jedna z najpopularniejszych platform. Charakteryzuje się niezwykle prostą obsługą. Posiada liczne moduły umożliwiające rozbudowę, a także darmowe szablony. Niestety instalacja tego oprogramowania, a także przystosowanie szablonów nie będą tak proste jak w przypadku platformy abonamentowej. Jeśli nie dysponujemy odpowiednią wiedzą to będziemy potrzebować usług specjalistów, które będą swoje kosztować.

Magento

Prawdopodobnie jeden z najbardziej zaawansowanych systemów wśród platform bezpłatnych, przez co na początku może wydawać się bardzo skomplikowany. Fakt ten sprawia również, że jego olbrzymią wadą jest mocne obciążenie serwera i wykorzystanie zasobów systemowych, przez co często powoduje konieczność stosowania serwerów dedykowanych. Jest on stosowany do bardzo zaawansowanych sklepów internetowych.